Wat is het?
Sonic branding laat zich het best vertalen als de audio-huisstijl van een merk. Waar we al jaren gewend zijn aan een visuele huisstijl van een merk is het vaak auditief een allegaartje. De mens is sterk visueel ingesteld, maar we weten inmiddels dat muziek en geluid een enorme invloed hebben op het gevoel en onbewuster — maar veel directer — communiceert. Daarom realiseren serieuze merken zich dat een auditieve huisstijl minstens net zo belangrijk is als een visuele huisstijl.
Hoe werkt het dan?
Als je de vergelijking met een visuele huisstijl doortrekt wordt het vrij snel duidelijk.
Een visuele huisstijl bestaat uit regels en afspraken over de visuele identiteit waarmee wordt gecommuniceerd en is één op één afgeleid uit de merkidentiteit.
- Gebruikte kleuren
- Lettertype
- Achtergronden
- Wat is het logo en waar is het uit opgebouwd
- Bij welke uiting wordt wat gebruikt (bijv.: print, TV, online, events, etc.)
Een sterk merk heeft een sterke visuele huisstijl.
Deze visuele identiteit is direct door te vertalen naar geluid en muziek. De afspraken zijn ook één op één afgeleid uit de merkidentiteit.
- Melodie
- Akkoorden
- Tempo
- Klanken
- Instrumenten
- Hoe klinkt het logo en waar is het uit opgebouwd
- Arrangement gebruik, bij verschillende uitingen
Een sterk merk heeft een sterke auditieve huisstijl.
…een audio-identiteit!
Hoe kom ik tot een audio-identiteit?
Het blijkt keer op keer weer lastig om over muziek en geluid te ‘praten’. Zeker als het om sonic branding gaat. We kunnen veel makkelijker oordelen over beeld of tekst. Audio is een andere taal.
Een componist of sounddesigner spreekt deze taal en kan heel makkelijk de vertaling maken van de visuele huisstijl naar de auditieve huisstijl. Dan moet je als merk wel deze componist of sounddesigner kunnen vertrouwen om een exacte vertaling te maken. Want een briefing maken in een taal die je zelf niet beheerst zal ongetwijfeld leiden tot miscommunicatie.
Bij Lab³ besteden we daarom extra veel aandacht aan het ontwikkelen van een waterdichte sound-briefing. Wij werken met een (interactieve) methode speciaal ontwikkeld en gericht op sonic branding om merkwaarden te vertalen naar muzikale parameters. Een absolute must voor een succesvol sonic branding traject, want ten slotte wordt daar de hele sonic branding strategie op gebouwd. Het proces is dan niet meer een magische black box waar na een ‘met handen en voeten’ briefing een brandsong en soundlogo uitkomt.
Waar bestaat een audio-identiteit uit?
De basis van een audio-huisstijl is bij ons een ‘brandsong’, een lijflied als het ware, met of zonder tekst. Een stuk muziek van 3 minuten waarin alle merkwaarden hoorbaar zijn geworden, inclusief het ultieme soundlogo. Klinkende merkwaarden!
De brandsong is in eerste instantie gearrangeerd in een stijl die past bij de algemene uitstraling van het merk. Daarnaast creëren we een ‘toolbox‘ met daarin een merk-eigen geluidsbibliotheek met losse elementen en direct bruikbare branded stock-muziek in diverse stijlen. Deze bevat alle auditieve onderdelen die ingezet en gecombineerd kunnen worden al naar gelang de uiting daarom vraagt.
Een TV campagne, een radio commercial, een online productfilm, of een post op social media krijgen zo hun eigen sound maar komen wel allemaal voort uit dezelfde auditieve huisstijl. Dit is niet beperkt tot alleen muzikale onderdelen maar juist ook geluiden voor bijvoorbeeld een mouse-over op een website of een herkenbare ‘sound’ als het product in beeld komt in een film. Voor specifieke uitingen zal er met de elementen uit de toolbox een arrangement gemaakt kunnen worden die past bij de uiting, bijvoorbeeld een campagne-film rond de kersttijd, waarbij de muziek het beeld en de sfeer volgt maar toch onlosmakelijk met het merk verbonden is.
Het soundlogo zal, net als het visuele logo, doorgaans hetzelfde zijn. Maar het kan ook een subtiele twist van de toepassing meekrijgen, zodat het naadloos past op het arrangement, of losstaand zijn werk doet.
Last but not least, de ‘voice-over casting‘. Bij een compleet soundbranding-traject hoort ook de stem. Een stem die klinkt als de stem van je merk. Lab³ heeft een lange traditie en is gespecialiseerd in het scouten en casten van voice-overs. Met de sound-briefing in de hand en alle merkwaarden in kaart vinden we de stem die hele verhaal compleet maakt.
Wat kan ik er dan mee?
Net als de visuele huisstijl kun je de audio-huisstijl inzetten bij alle partijen die verantwoordelijk zijn voor het produceren van merk uitingen. Zo hoeft er nooit een vraag te komen ‘wat voor muziekje er onder moet’ of ‘welk geluidje gebruikt moet worden op de website als je ergens op klikt’.
Elke uiting heeft zo niet alleen de ‘look and feel’ maar ook een herkenbare ‘sound’.
Wat kost het?
Het ontwikkelen van een audio-identiteit is een diepgaander proces dan het maken van een ‘muziekje’ of ‘sound-logootje’. Het moet een aantal jaar mee kunnen en daarom zit er meer energie in de voorbereiding dan in de productie. Als een merk al een visuele huisstijl heeft met daarbij een personificatie van het merk (een vertaling van het merk naar een persoon met een karakter en emoties) is het voor ons eenvoudiger om daarop voort te bouwen.
Als dat nog niet het geval is, zullen we daar eerst een voorstelling van moeten maken. Van een simpele menukaart met prijzen is dan ook geen sprake. Een kostenindicatie kan gemaakt worden op basis van een persoonlijk gesprek. Dit eerste gesprek is uiteraard kosteloos.
Hoe lang duurt het proces?
Van eerste gesprek en onderzoek tot prijsindicatie duurt ongeveer vijf dagen. Afhankelijk van welke stappen er genomen gaan worden duurt het proces van eerste ontmoeting tot oplevering tussen de zes weken en zes maanden.
Na het opleveren is het belangrijk dat we aanwezig blijven om de audio-identiteit te implementeren of de nazorg hiervan over te dragen. Dit kan op adviesbasis of op vaste basis.
Meer weten?
Bekijk onderstaande video of onze Nuon/Vattenfall case.